Goffman jaget o maskerna 1. FRAMTRÄDANDE
När en individ uttrycker sig kommer andra i omgivningen att bli påverkade av denne på ett eller annat sätt.
Ibland handlar en individ på ett visst beräknande sätt bara för att åstadkomma ett slags intryck som han tror framkallar en viss reaktion hos andra.
När en individ framträder inför andra så kommer han ha många motiv för att försöka kontrollera det intryck som de får av situationen.
Interaktionen -- individernas ömsesidiga inflytande på varandras handlingar och sätt att fungera när de befinner sig i varandras omedelbara fysiska närvaro.
Framträdande -- Den samlade aktiviteten hos en viss deltagare vid ett givet tillfälle som tjänar till att på ett eller annat sätt att påverka någon av de andra deltagarna.
1. FRAMTRÄDANDEN
När en individ spelar en roll förutsätter han att de som observerar ska ta det på allvar, de ska tro att de han säger sig kunna ska han verkligen också kunna.
Den ena extremen innebär att aktören är uppriktigt övertygad om att det han försöker förmedla är tvättäkta.
Den andra extremen innebär att aktören inte alls är övertygad om sin egen rutin. Han tror inte på sitt eget agerande... Man kan beteckna honom som -cynisk-. Där den som är övertygad blir den -uppriktiga-.
FASAD
Kan man säga är den utrustning som antingen avsiktigt eller omedvetet används av individen under hans framträdande.
Ex en INRAMNING, som är platsbunden. dvs saker som möbler, dekor, andra bakgrundsinslag.
PERSONLIG FASAD - ex kläder, kön, storlek, ålder.
Man kan dela upp den personliga fasaden i "uppträdande" och "manér".
Uppträdande - det som fungerar för ögonblicket för att upplysa oss om den agerandes sociala status.
Manér - Det som fungerar för ögonblicket för att ge oss besked om den roll i interaktionen som den agerande räknar med att spela i den situation som är under utveckling.
----Manér och uppträdande måste ha en viss överensstämmelse för att verka trovärdigt----
Kollektiv representation - ex när en individ påtar sig en etablerad social roll finner han i de flesta fall att en speciell fasad redan har upprättats för den.
Alltså fasaderna brukar vara valda och skapas inte av aktören, så därför uppstår ofta svårigheter när uppgiften skall utföras.
DRAMATISKT FÖRVERKLIGANGE
När individen befinner sig tillsammans med andra fyller han sin aktivitet med tecken som dramatiskt belyser o framhäver de bekräftande fakta som i annat fall skulle vara fördolda eller otydliga. --om individens aktivitet ska bli meningsfullt måste han under interaktionen uttrycka det han vill förmedla.
IDEALISERING
-Kan vara positiv eller negativ.
Ex. att man verkar vara bättre eller sämre för att passa in. ex en städerska som kunde engelska i indien, men husfrun kunde inte, så städerskan låtsades inte kunna det heller för hon ville inte verka bättre än frun i huset...
Om en individ ska nå upp till idealnormerna i ett framträdande så måste han avstå från eller dölja alla handlingar som inte passar ihop med normerna.
FÖRVRÄNGNINGAR
Publiken kan missbedöma aktörens framträdande.
Ibland handlar en individ på ett visst beräknande sätt bara för att åstadkomma ett slags intryck som han tror framkallar en viss reaktion hos andra.
När en individ framträder inför andra så kommer han ha många motiv för att försöka kontrollera det intryck som de får av situationen.
Interaktionen -- individernas ömsesidiga inflytande på varandras handlingar och sätt att fungera när de befinner sig i varandras omedelbara fysiska närvaro.
Framträdande -- Den samlade aktiviteten hos en viss deltagare vid ett givet tillfälle som tjänar till att på ett eller annat sätt att påverka någon av de andra deltagarna.
1. FRAMTRÄDANDEN
När en individ spelar en roll förutsätter han att de som observerar ska ta det på allvar, de ska tro att de han säger sig kunna ska han verkligen också kunna.
Den ena extremen innebär att aktören är uppriktigt övertygad om att det han försöker förmedla är tvättäkta.
Den andra extremen innebär att aktören inte alls är övertygad om sin egen rutin. Han tror inte på sitt eget agerande... Man kan beteckna honom som -cynisk-. Där den som är övertygad blir den -uppriktiga-.
FASAD
Kan man säga är den utrustning som antingen avsiktigt eller omedvetet används av individen under hans framträdande.
Ex en INRAMNING, som är platsbunden. dvs saker som möbler, dekor, andra bakgrundsinslag.
PERSONLIG FASAD - ex kläder, kön, storlek, ålder.
Man kan dela upp den personliga fasaden i "uppträdande" och "manér".
Uppträdande - det som fungerar för ögonblicket för att upplysa oss om den agerandes sociala status.
Manér - Det som fungerar för ögonblicket för att ge oss besked om den roll i interaktionen som den agerande räknar med att spela i den situation som är under utveckling.
----Manér och uppträdande måste ha en viss överensstämmelse för att verka trovärdigt----
Kollektiv representation - ex när en individ påtar sig en etablerad social roll finner han i de flesta fall att en speciell fasad redan har upprättats för den.
Alltså fasaderna brukar vara valda och skapas inte av aktören, så därför uppstår ofta svårigheter när uppgiften skall utföras.
DRAMATISKT FÖRVERKLIGANGE
När individen befinner sig tillsammans med andra fyller han sin aktivitet med tecken som dramatiskt belyser o framhäver de bekräftande fakta som i annat fall skulle vara fördolda eller otydliga. --om individens aktivitet ska bli meningsfullt måste han under interaktionen uttrycka det han vill förmedla.
IDEALISERING
-Kan vara positiv eller negativ.
Ex. att man verkar vara bättre eller sämre för att passa in. ex en städerska som kunde engelska i indien, men husfrun kunde inte, så städerskan låtsades inte kunna det heller för hon ville inte verka bättre än frun i huset...
Om en individ ska nå upp till idealnormerna i ett framträdande så måste han avstå från eller dölja alla handlingar som inte passar ihop med normerna.
FÖRVRÄNGNINGAR
Publiken kan missbedöma aktörens framträdande.
Kommentarer
Trackback