Palm -Styrmedel

Tre styrmedel och vill man påverka människors beteenden så krävs det en kombination av olika styrmedel för att nå fram.

Kommunikation är ett ganska svagt styrmedel, dock ofta kostnadseffektivt. Kommunikation är en del av lösningen men inte allt.
**Tekniska styrmedel, ex produktutveckling av miljöanpassade tvättmedel, mobiler med kamera, mitträcken.
***Administrativa styrmedel är lagstiftning, bestämmelser o regler. Hit hör även ekonomiska styrmedel som ex pengar till blodgivare.

Tekniska o administrativa styrmedel måste kombineras med kommunikation om de ska kunna få genomslag.

Kommunikation som FÖRSTÄRKNING innebär ex upplysning om att en ny lag införts.
Kommunikation som KOMPLEMENT är ett aktivare användande av information.
Kommunikation som ALTERNATIV är ex cykelhjälmskampanjer ISTÄLLET för cykelhjälmslag.

Administrativa styrmedel är effektiva men inte så populära. Därför måste de FÖRANKRAS, vilket innebär att en åtgärd försvaras och motiveras redan innan den införts. LEGITIMERING är om detta sker i efterhand.

När kommunikation används som förstärkning el komplement är den interna informationen minst lika viktig som den externa.

EX PÅ STYRMEDLEN:

Tekniska -- nya vägar.
Administrativa -- trängselavgifter.
Kommunikativa komplement -- nya vägar + info, förankring o legitimering av trängselavg.
Kommunikativa alternativ -- endast kampanj. ingen trängselavg. inga nya vägar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0